Sfatul specialistului: Tulburările de alimentație

Un copil poate  suferi de tulburare alimentară atunci când are o gamă foarte redusă de alimente pe care dorește să le mănânce. De obicei, copiii cu o astfel de tulburare sunt sub greutatea normală, ca rezultat al faptului că mănâncă puține alimente.

            Selectivitatea la mâncare diferă de la un copil la altul. Unii copii vor mânca mâncare cu anumite texturi, precum mâncare pasată sau mâncare pentru bebeluși. Alții vor evita texturi, precum alimentele umede. Unii copii vor mânca doar alimente sărate ori dulci, iar alții vor mânca doar alimente de o anumită culoare (doar alimente verzi: varză, castravete, broccoli, fasole verde; sau galbene: cartofi, fasole galbenă,etc).

            Deseori, atunci când copiilor li se prezintă alimente noi, vor deveni extrem de supărați și vor refuza să mănânce. Atunci când li se va cere să încerce ceva nou, o vor scuipa, o vor transforma în calus și își vor provoca senzația de vomă. De cele mai multe ori, copiii sunt incapabili să exprime motivul pentru care refuză mâncarea, ceea ce le trezește părinților un semn de întrebare în legătură cu ceea ce se întâmplă. Și totuși, părinții le-au oferit copiilor tort, prăjituri, cipsuri, ori alimente asemănătoare ce sunt pe placul tuturor copiilor. Astfel, este extrem de frustrant faptul că cina devine cel mai îngrozitor moment al zilei, în loc să fie unul plăcut, în familie.

            Există o strânsă legătură între autism și tulburarea de integrare senzorială. Apraxia, o tulburare de vorbire, poate determina un copil să fie selectiv la mâncare, iar mișcarea mâncării prin gură, devine o mare provocare pentru el.

Diversificarea alimentației se face prin mai mulți pași:

Pasul 1: Permiteți copilului să se joace cu mâncarea – cu alimentele pe care nu vrea să le mănânce, fără să îi cereți să le mănânce.

Dacă unui copil nu îi place mâncarea solidă, vă puteți juca cu cerealele, răsturnându-le din cești în boluri, puteți lipi covrigei pe hârtie, diverse forme de paste sau introduceți alimentul într-o mașină.

Rămâneți la pasul 1 atât timp cât este necesar și fiți amuzanți, orice ar fi!!!!

Targetul este să creați o asociere pozitivă a copilului cu mâncarea.

Pasul 2: Cereți copilului să atingă cu buzele  mâncarea

De-a lungul acestui pas, targetul este următorul: copilul atinge mâncarea cu buzele dar nu va trebui să o mănânce.

Recompensați foarte puternic comportamentul cerut!

Pasul 3: Cereți copilului să atingă cu limba  mâncarea

Recompensa trebuie sa fie puternică, imediat ce copilul manifestă comportamentul target. Când copilul face asta fără nici un efort, treceți la pasul 4.

Pasul 4: Cereti copilului să bage mâncarea în gură dar permiteți-i să o scuipe

Prima dată, cereți copilului să bage mâncarea în gură. Pentru mulți copii, acesta va fi pasul cel mai dificil. Pregătiți recompensa cea mai motivantă, mai ales când copilul face asta pentru prima dată. Acesta este și cel mai dificil pas pentru părinți, deoarece vor fi nevoiți să permită copilului să scuipe mâncarea. Copiii, știind că pot să o scuipe, vor fi mai motivați să o încerce.

Pasul 5: Cereți copilului să mănânce mâncarea

După parcurgerea celor 4 pași, copiii sunt gata să mănânce mâncarea.

Permiteți copilului să mănânce un pic din mâncarea sa preferată, de fiecare dată când mănâncă alimentul nou.

Puteți folosi un sistem de tokeni. La fiecare înghițitură, câștigă un token (la 5 tokeni poate urmări un video cu desenul animat preferat, sau să se joace cu o jucărie preferată).

Cheia este să îi determinați pe copii să încerce alimente noi!

Serviciul Centrul de zi – Grupa Ursuleților

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Share

Trimiteti un comentariu, va multumim!



Parteneri

www.mamica.ro

NRCC