Sfatul specialistului: TERAPIA OCUPAȚIONALĂ ÎN AUTISM

             Terapia ocupațională este bazată pe folosirea activităților funcționale pentru a obține maximum de adaptare a organismului la mediul său de viață. Esența terapiei ocupaționale este participarea activă a copilului la activitățile funcționale în scopul îmbunătățirii abilităților:

  • Abilitățile de viață zilnică: efectuarea toaletei, îmbrăcarea, spălarea dinților și alte activități ce țin de latura autoîngrijiri.
  • Abilitățile motrice fine: prinderea corectă a obiectelor, scrierea, tăiatul cu foarfeca, coloratul în contur.
  • Abilitățile motrice grosiere: urcarea si coborârea scărilor, mersul cu bicicleta sau trotineta, suflatul în baloane, activități  de curățenie.
  • Abilitățile de conștientizare a corpului și a relației cu ceilalți: corectarea posturii și a mersului.
  • Abilitățile sociale: relaționarea cu ceilalți copii sau adulți, rezolvarea problemelor, găsirea soluțiilor, așteptarea rândului într-un joc, gestionarea emoțiilor de bucurie sau furie la începerea sau terminarea unei activități sau a unui joc.

         Terapia ocupațională poate ajuta persoanele cu autism să-și dezvolte aceste abilități indiferent unde este aplicată, într-un centru specializat, acasă sau la școală.

Rolul terapeutului ocupațional

          Terapeutul ocupațional vine în ajutorul copiilor cu Tulburare din spectrul autismului sau alte tulburări de dezvoltare printr-o varietate de strategii ce facilitează șansele copilului să devină independent și să fie integrat.

          Terapeutul folosește metode adaptate și variate fiecărui copil prin activități plăcute, distractive, interesante, educative și esențiale.

         Terapeutul ocupațional lucrează ca parte a unei echipe care include părinți și  echipa multidisciplinară. Aceștia ajută la stabilirea obiectivelor specifice pentru persoana cu autism. Aceste obiective implică adesea interacțiunea socială, comportamentul și performanța școlară.

            Terapeutul ocupațional poate ajuta în două moduri principale: evaluare și terapie.

Terapia ocupațională în evaluarea copiilor cu Tulburare din spectrul autismului sau alte tulburări de dezvoltare

          Evaluarea este baza intervenției în terapia ocupațională. Aceasta este făcută cât mai precis pentru a asigura intervenția corespunzătoare.

Terapeutul evaluează următoarele:

  1. intervalul de atenție și concentrare;
  2. tranziția de la o activitate la alta și la activități noi;
  3. abilitățile de joc;
  4. nevoia de spațiu personal;
  5. reacții la atingeri sau alte tipuri de stimuli;
  6. explorarea senzorială;
  7. aptitudini motrice precum postura, echilibrul sau motricitatea fină;
  8. agresiune/autoagresiune sau alte tipuri de comportamente;
  9. interacțiune între copil și persoanele din mediu;

Obective generale:

  • Educarea și reeducarea comportamentelor psihomotrice;
  • Dezvoltarea abilităților de autonomie personală ;
  • Modularea comportamentelor cognitiv-comportamentale;
  • Dezvoltarea abilităților de integrare și procesare a informațiilor vizual-auditive în procesul de învățare a activităților zilnice;
  • Îmbunătățirea abilităților de motricitate fină și grosieră;
  • Dezvoltarea funcțiilor psiho-sociale  necesare integrării în medii diferite: social, familial, instituțional;
  • Integrarea și stimularea funcțiilor senzoriale;
  • Dezvoltarea abilităților necesare explorării jocului;
  • Dezvoltarea abilităților de viață independentă;

Serviciul de Terapie Ocupațională

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Share

Trimiteti un comentariu, va multumim!


O mare multumire pentru:

evw holding