Sfatul specialistului: Rolul educației timpurii în dezvoltarea limbajului verbal la copii

Premisa de la care pleacă acest articol vizează faptul că este mult mai greu să corectezi tulburările de limbaj apărute în vorbirea copiilor, decât să le previi. De aceea este foarte important ca un copil să-și însușească un model corect de pronunție încă din primul an de viață.

Așadar, dorim să subliniem importanța conceptului de educație timpurie care privește acțiunea multidimensională și multifactorială a modelării persoanei în intervalul cuprins între naștere și momentul intrării în școală, respectiv vârsta de 6-7 ani.

Tot acest interval este esențial pentru întreaga viață a copilului.

Un element specific al educației timpurii este reprezentat de asigurarea unui mediu educațional stimulativ care poate să îi asigure copilului oportunități de a experimenta, a învăța și a răspunde creativ provocărilor și noutăților din mediu. Astfel, copiii pot să își asume riscuri, să exploreze și să investigheze lumea. Un astfel de mediu încurajează copiii să interacționeze cu alți copii, să-și dezvolte abilități interpersonale, să lucreze și să învețe împreună cu alți copii.

Limbajul constituie un punct central al educației timpurii. Pentru ca abordarea limbajului să se realizeze corect și suficient de timpuriu este nevoie de un proces intensiv de pregătire a părinților pentru a înțelege și accepta nevoia de evaluare, prevenție și intervenție timpurie în sfera limbajului.

Limbajul aflat în proces de dezvoltare aduce uneori încântarea părinților, aparținătorilor.

Reacțiile acestora la tatonările copilului asupra cuvintelor pot încuraja sau descuraja copilul în formarea de noi sunete, cuvinte sau chiar combinații de cuvinte. Acest aspect ar trebui să fie conștientizat de părinți, iar această conștientizare și asumare s-ar constitui în primul nivel de abordare timpurie eficientă și corectă a limbajului.

Rolul părinților, aparținătorilor, al mediului lingvistic din care face parte copilul are implicații deosebite asupra ritmului de dezvoltare a limbajului la copii. Astfel, părinții și îngrijitorii sunt cei care pot stimula dezvoltarea limbajului încă de la apariția primelor cuvinte  ale sugarilor prin repetarea corectă a acestora.

Un alt aspect important în dezvoltarea limbajului copiilor îl reprezintă sensibilitatea și reactivitatea părinților. Respectul față de copil și stimularea cognitivă oferită în timpul situațiilor de joc constituie un predictor al vocabularului receptiv și al dezvoltării cognitive a copiilor la vârsta de 2 și respectiv de 3 ani.

Vorbirea adresată copilului

În momentul adresării unui sugar sau unui copil este indicat să se vorbească rar, pe un ton subțire cu inflexiuni exagerate, formulări simplificate cu exagerarea vocalelor și folosirea cuvintelor și propozițiilor simple. Această vorbire este denumită vorbirea adresată copilului (VAC) sau limba părinților sau a mamelor. Cercetătorii sunt de părere că vorbirea adresată copilului îi ajută pe sugari să-și învețe limba maternă sau cel puțin să și-o însușească cât mai repede, prin exagerarea și îndreptarea atenției spre trăsăturile distinctive ale sunetelor vorbirii.

Așadar, dragi părinți, arătați copilului cât de mult îl iubiți.

Afișați în fața lor o mimică de bucurie, mângâiați-i, încurajați-le gânguritul și strigătele de bună dispoziție. Aceastea constituie un antrenament natural pentru dezvoltarea organelor de vorbire.

 Vorbiți-le copiilor față în față, să vă privească ochii, gura, expresia feței, contribuind astfel la dezvoltarea atenției, auzului, mișcărilor de articulație a organelor de vorbire. Copilul învață foarte mult prin imitație, va învăța gesturile, zâmbetul, privirea, va recunoaște vocea, etc.

Există părinți care din multă dragoste pentru copilul lor îi imită pronunția greșită, părându-li-se un act de drăgălășenie amuzant. Însă acest fapt nu face altceva decât să-i prelungească perioada de pronunție greșită și  să-i consolideze această greșeală. 

În comunicarea cu copilul este important să folosiți o vorbire clară, corectă, ritmică, cu o sonoritate normală știind că acesta învață prin imitație tot ce-i prezintă modelul său, care de regulă este mama.

Un efect dăunător al dezvoltării vorbirii copilului o constituie folosirea excesivă a diminutivelor, cuvinte greu de însușit, pentru că sunt formate din mai multe silabe și de aceea sunt pronunțate mai greu, cu omisiuni de sunete sau alte greșeli, pe care părinții nu le scot din vorbirea acestuia ci le stimulează.

În perioada în care copiii învață să pronunțe cuvinte mono sau bisilabice, este necesar ca părinții să pronunțe și să repete aceste cuvinte clar și corect, silabisit, dacă este cazul, în fața lor, pentru a fi văzuți, auziți mai bine, înțeleși mai clar. Repetând de mai multe ori, copiii împreună cu modelul lor, își dezvoltă motricitatea organelor de vorbire.

 Nu este bine să certăm copilul, să ne arătăm nemulțumirea pentru faptul că nu vorbesc corect.

În această situație copilul va deveni inhibat, se va interioriza, se va simți complexat, iar atunci când va intra într-o grădiniță, se va manifesta prin izolare față de grupul de copii, printr-o teamă de comunicare și relaționare, prezentând dificultăți în adaptarea la cerințele programului de aici.

Este foarte important ca părinții să înțeleagă cât de benefic pentru copilul lor este să frecventeze grădinița deoarece aici copiii întâlnesc mediul propice pentru dezvoltarea limbajului și cultivarea relațiilor de grup, comunicarea cu alți copii.

Există cazuri în care părinții, din dorința de a avea un copil care să știe cât mai multe lucruri, insistă pentru învățarea mai multor limbi străine concomitent cu limba de bază. Desigur că pentru cine poate realiza acest lucru este un lucru foarte bun, dar nu toți copiii au afinități sau aptitudini lingvistice și încercarea sau forțarea lor în acest sens poate conduce la probleme grave de vorbire sau mai mult de atât.

Așadar, părinții nu trebuie să aștepte vârsta de apariție a limbajului verbal pentru a constata întârzierile ci este recomandat ca aceștia să aibă în vedere stimularea tuturor tipurilor de reacție, de comunicare deoarece doar astfel poate fi pregătit terenul pentru apariția și dezvoltarea limbajului verbal.

Serviciul de Logopedie

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Share

Trimiteti un comentariu, va multumim!



Parteneri

www.mamica.ro

NRCC