Sfatul specialistului: Importanța jocului în terapia logopedică

Jocul este principalul mod al copilului de a cuceri lumea.

            Jocul este cea mai importantă activitate a copilului, din momentul în care se naște și până în momentul în care ajunge la vârsta maturității. Mai mult decât atât, jocul este mișcare, explorare, comunicare, socializare, observație și imitație, exercițiu, disciplinare, învățare și, mai ales, plăcere. Esența jocului este reflectarea și transformarea, pe plan imaginar, a realității înconjurătoare. Jocul nu este numai o simplă distracție, ci, prin joc, copilul descoperă și lumea și viața într-un mod accesibil și atractiv, o cercetează, o prelucrează și o transformă în învățare, în experiență personală. De aceea, în timpul jocului, copilul desfășoară o variată activitate de cunoaștere.

În cabinet, în cadrul terapiei, jocul îmbracă adesea o formă de educație, o modalitate  terapeutică, având astfel o varietate de semnificații de natură constructivă.

Jocul antrenează  intens copilul în stimularea și exercitarea vorbirii în direcția propusă, fără ca el să conștientizeze acest efort. Astfel, prin intermediul jocului, se fixează și se activează vocabularul copiilor, se îmbogățește pronunția,  se formează noțiuni, se însușesc construcții gramaticale.

Ținând cont de dezvoltarea personalității copilului, evoluția jocului trebuie să respecte posibilitățile psiho-fizice ale copiilor în funcție de vârsta acestora.

            Atunci când  vine vorba de terapia logopedică, în cazul unei categorii de copii cu abilități mai puțin dezvoltate – tulburări de învățare, întârziere în dezvoltarea limbajului, adesea asociate unor diagnostice mai ample, alături de stabilirea unui program de intervenție ce vizează stabilirea unor obiective privind dezvoltarea, recuperarea – terapiile necesită o doză dinamică, interactivă. Această dinamică este dată de joc– prin care copilul devine participant activ.

În cadrul terapiei, prin intemediul jocului, între terapeut și copil se stabilește o relație benefică, uneori cu efect miraculos, caracterul ludic conferindu-i copilului încredere și un anumit confort.

În cabinet copilul nu este un simplu executant, el este încurajat să aleagă activitățile/ jocurile, să-și  argumenteze alegerile, să preia rolul de conducător al jocului, să prezinte instrucțiunile, astfel încât copilul să nu aibă senzația de presiune, percepută în procesul de învățare din cadrul școlii.

Terapeutul creează un climat afectiv, propice ameliorării, recuperării, dezvoltării abilităților copiilor cu care lucrează,  prin descrierea sugestivă a jocurilor, prin flexibilitate, spontaneitate, umor, utilizarea conștientă a gesturilor, a mimicii și a vocii. Pe lângă exercițiile/ jocurile mai dificile care dezvoltă o anumită abilitate subdezvoltată, terapeutul include și activități/ jocuri simple care să ofere satisfacția succesului copilului.

În afara cabinetului, în familie, este foarte recomandată utilizarea jocului, chiar dacă timpul este limitat. Se cuvine ca părinții  să ia în considerare faptul că există jocuri ce pot fi jucate și în timp ce conduc mașina, gătesc, calcă sau sunt în drum spre grădiniță/ școală.

Jocul încurajează copilul să experimenteze sunete, cuvinte și expresii. Aceasta este o stare naturală, prin care ei învață reguli sociale și înțeleg modul altora de a comunica.

În timpul jocului, copilul învață să repete, să vorbească cu rândul, să răspundă la solicitări, etc Aceste jocuri pot fi utile în a-i ajuta să înțeleagă cum să asculte, să privească, să imite, și să învețe cum să comunice.

Jocul în terapia logopedică ajută copilul să depășească anumite bariere psihologice, legate de comunicare, cum ar fi jena propriului bagaj de cuvinte sau a defectului de articulație, îi oferă sprijin, oferindu-i mai multe posibilități de expresie: mimico/gestual, plastic, etc, dezvoltă creativitatea, personalitatea și îmbină stiluri diferite de învățare.

Există nenumărate forme de joc, printre care amintim :

1. Jocuri de creație (care urmăresc dezvoltarea imaginației, creativității, simțului estetic, gândirii logice). De exemplu jocurile de construcții, desenul, modelajul, bricolajul, jocurile de rol („de-a cumpărătorul și vânzătorul”).

2. Jocuri de mișcare (care urmăresc dezvoltarea musculaturii și motricității copilului, a echilibrului său, coordonarea mișcărilor, dezvoltarea abilităților manuale și disciplinarea copilului). Dansul și cântecele însoțite de mișcări sunt excelente jocuri de mișcare.

3. Jocuri didactice (care urmăresc dezvoltarea intelectuală a copilului: dezvoltarea vorbirii, a vocabularului, însușirea noțiunilor de gramatică, matematică, dezvoltarea spiritului de observație, cunoașterea naturii, etc).

Ca exemplu, adesea în terapie sunt folosite jocurile-concursuri/ jocurile de rol, în care sunt implicate personajele preferate ale copiilor, aceștia fiind fascinați de universul cu totul minunat, în care au pătruns, prin intermediul jocului, fiind astfel ușurat procesul de achiziție a informațiilor, fără ca ei să conștientizeze acest efort.

Un alt aspect deosebit de important în cadrul terapiei este crearea unui cadru de poveste, acesta fiind un element esențial care, în foarte multe cazuri, dă roade în procesul de învățare.

Exemplu de joc sub formă de poveste:  Drumul spre Ținutul Împărăției cuvintelor.

Ne imaginăm că suntem în drum spre Ținutul Împărăției cuvintelor, unde este împărat Gură de aur. El ne lasă să intrăm în castelul lui numai dacă îndeplinim câteva porunci. La final copilul primește ca recompensă un bilet de intrare în împărăție.

De reținut :

  • Jucați- vă cât mai mult cu copilul dumneavoastră;
  • Fiți foarte atenți la activitățile preferate ale copilului;
  • Nu uitați să creați povestea ce poate avea efecte miraculoase asupra procesului de învățare al copilului;
  • Jocul trebuie să fie o activitate plăcută;
  • Jocul trebuie să se adreseze nivelului actual al copilului;
  • Este nevoie de multă creativitate și imaginație pentru a evita plafonarea și refuzul copilului de a rămâne deschis, în procesul de învățare.

Serviciul de Terapie Lgopedică

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Share

Trimiteti un comentariu, va multumim!



Parteneri

www.mamica.ro

NRCC