Sfatul specialistului: Grup de suport pentru părinți – “Tehnici de stimulare senzorială”

De la naștere până în copilăria timpurie, copiii își folosesc simțurile pentru a explora și a încerca să înțeleagă lumea din jurul lor. Ei fac acest lucru prin atingere, degustare, miros, văz, mișcare și auz. Stimularea simțurilor stă, așadar, la baza cunoașterii, și de aceea am ales ca astăzi să vorbim, în cadrul grupului de suport, despre tulburările senzoriale la copiii cu tulburare de spectru autist.

Obiectivul principal al temei a fost cel de a le prezenta părinților tehnici și metode de stimulare senzorială și mai ales a-i face să înțeleagă cât este de importantă interacțiunea copilului, prin intermediul tuturor simțurilor,  pentru a se putea adapta mai ușor la mediul înconjurător.

Enumerând posibilele tulburări senzoriale ale simțurilor (tactil, proprioceptiv, auditiv, vizual, gustativ, vestibular, olfactiv ), părinții au reușit să identifice, singuri, deficitele de natură senzorială cu care se confruntă copiii lor.

Comportamentele de autostimulare pot fi diminuate, prin înlocuirea lor cu unele adecvate, acceptate social, și astfel părinților li s-au oferit următoarele exemple:

  • stimularea gustativă – copilul simte nevoia să roadă sau să lingă obiectele din jurul său. Copilul trebuie ajutat să ajungă în punctul în care va cere voie independent să își satisfacă această nevoie, folosind alternative precum: aparate de masaj, periuța electrică, jucării de cauciuc, alimente, etc.
  • stimularea  olfactivă – copilul miroase obiectele, prezintă sensibilități la anumite mirosuri, etc. Se intervine prin urmărirea antecedentelor, ce anume declanșează aceste comportamente? Una dintre metodele pe care  putem să le folosim este aceea de a oferi copilului sticluțe cu diverse esențe sau arome, ajutându-l să le identifice proveniența. Dacă un copil  este non-verbal, dacă această stimulare apare des, metoda poate fi folosită pentru început ca și recompensă, încercând înlocuirea obiectelor cu lucruri care se pot mirosi în mod normal (esențe, parfumuri, flori, etc.).
  • stimularea tactilă – dorința de a explora diverse texturi – îi oferim copilului posibilitatea de a atinge diverse texturi (bureței de vase, orez, lână, vată, etc.), folosind-o drept recompensă sau joc în învățarea incidentală.
  • stimularea auditivă – atunci când copilul refuză să asculte muzică, încercăm să micșorăm volumul și să lăsăm un aparat pornit pe fundal în timp ce desfășurăm unele activități. Treptat,  mărim volumul și dacă observăm că acesta își acoperă urechile sau devine agitat, îi explicăm că vom da muzica mai încet după un anumit număr de secunde (stabilite în funcție de toleranță copilului).

Oricare ar fi tehnica folosită, ea trebuie adaptată nevoilor copiilor și sensibilităților senzoriale pe care aceștia le au.

Nu trebuie uitat faptul că rolul terapiei de integrare senzorială este acela de a-l ajuta pe copil să înțeleagă stimulii pe care îi primește din exterior și să reacționeze potrivit fiecăruia. Cu ajutorul unei intervenții specializate, solicitată timpuriu, va reuși să interacționeze cu acești stimuli, fiind învățat să o facă în felul său.

Ca de fiecare dată, interacțiunea cu părinții a fost una agreabilă și le mulțumim pentru timpul petrecut împreună cu noi.

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Share

Comentarii

1 comentariu la “Sfatul specialistului: Grup de suport pentru părinți – “Tehnici de stimulare senzorială””
  1. Olaru Simona spune:

    Bună ziua
    Suntem din București și avem mare nevoie de specialiști și îndrumare pe integrare senzoriala pentru micuțul meu de numai 3ani care are un amplu istoric medical
    Vă rog mult sa mă contactați
    0726112996
    Mulțumesc Simona Olaru

Trimiteti un comentariu, va multumim!



Parteneri

www.mamica.ro

NRCC