Sfatul specialistului: Cum abordăm situațiile de criză în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist

De cele mai multe ori interacţiunea şi terapia persoanelor cu autism sunt mult îngreunate sau chiar imposibile din cauza comportamentelor problemă. De aceea, este necesar ca modificarea acestor comportamente, în sensul diminuării şi înlocuirea cu alte comportamente adecvate, să se realizeze încă din preterapie.

Profesioniştii în terapia comportamentală care au efectuat de-a lungul timpului multe cercetări cu copii cu autism au demonstrat că cele mai eficiente tehnici de schimbare a comportamentului sunt cele din terapia comportamentală. Toate comportamentele, fie pozitive sau negative, sunt învăţate din experienţa anumitor evenimente care preced comportamentul respectiv (antecedent) şi care urmează imediat comportamentului (consecinţă).

Copilul cu autism poate manifesta cele mai variate şi ciudate comportamente problemă. Pot fi comportamente-problemă extreme: ţipatul, aruncatul sau spartul obiectelor, muşcatul mâinilor, lovituri, trasul de păr sau forme mai ciudate precum hiperventilaţia sau crizele de apnee (ţinutul respiraţiei). În cadrul comportamentelor problemă sunt incluse și autostimulările, stereotipiile, comportamentele obsesive care deşi nu sunt periculoase creează subiectului un obstacol în dezvoltare, învăţare şi socializare. Copiii cu autism sunt absorbiţi de jocuri autostimulante care îi împiedică să reacţioneze la ceea ce se întâmplă în jurul lor şi la cererile celorlalţi, sau se pot angaja într-o activitate obsesivă din care, dacă sunt întrerupţi, pot declanşa crize de furie.

Comportamente problemă pot fi şi ecolalia (imediată sau intarziată) şi respiraţia greşită; acestea două fiind la rândul lor destul de dificil de controlat.

Atunci când ne confruntăm cu un comportament neadecvat, înainte de a acţiona asupra lui, trebuie să facem analiza funcţională a comportamentului. Este aproape imposibil să intervenim asupra unui comportament-problemă, dacă nu s-a înţeles de ce persoana se comportă astfel.

În multe cazuri comportamentele problemă exercită o funcţie de comunicare pentru subiect. Copilul se folosește de aceste comportamente pentru a comunica ceva celorlalţi, pentru a atinge obiectivele de control asupra comportamentului celorlalţi şi asupra mediului. Nu toate comportamentele problemă se pot interpreta prin această dinamică, dar totuşi considerăm că aceste comportamente problemă sunt funcţionale pentru subiect şi pot fi eliminate în cazul substituirii cu alte comportamente adaptative având aceeaşi valoare funcţională.

Serviciul Centru de zi

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Share

Trimiteti un comentariu, va multumim!


O mare multumire pentru:

evw holding