Sfatul specialistului: Copilul meu are probleme?

Etapa de dezvoltare 0 – 1 an: Ați devenit părinți și sunteți foarte atenți la creșterea și dezvoltarea bebelușului. Vă prezentăm câteva repere în dezvoltarea neuro-motorie, senzorială, socio-afectivă, a gândirii și a limbajului copilului, de la naștere la 12 luni, care vă pot ajuta să monitorizați singuri nivelul de dezvoltare al copilului.

Prima lună de viață este o perioadă de adaptare și de organizare a ritmului veghe – somn și de dobândire a unui echilibru funcțional biologic. La sfârșitul acestei luni, copilul începe să își coordoneze mișcările ochilor, încearcă să își ridice capul, apucă obiecte ce i se așază în pumn și emite sunete. Se oprește din plâns când este alinat. Pentru a ajuta bebelușul să dobândească primele achiziții, puteți să îi prezentați obiecte strălucitoare în câmpul vizual pe care să le fixeze cu ușurință. Țineți-l în brațe, atât culcat, cât și în poziție verticală, sprijinindu-i capul. Puneți-l frecvent culcat pe abdomen. Ajutați-l să vă țină de deget și vorbiți-i mereu, cu blândețe.

De la 1 lună la 3 luni se formează reflexe condiționate și relații complexe senzoriale cu mediul. Se dezvoltă emoțiile primare legate de confort și disconfort și orientarea auditivă și vizuală. Astfel,  copilul își ține capul ridicat pentru 1 minut, ține în mână o jucărie, urmărește un obiect sau o persoană mișcându-se în câmpul lui vizual, emite sunete, zâmbește și ține capul drept. Mai târziu ridică capul, umerii și pieptul și se sprijină pe coate și antebrațe când este culcat pe abdomen. Se întoarce singur de pe spate pe o parte, prinde o jucărie și o scutură, își studiază mâinile și jucăriile, se joacă cu ele și le bagă în gură. Este capabil să urmărească obiecte pentru 5 – 7 minute. Așezați-l frecvent culcat pe abdomen și țineți-l în brate în poziție verticală, sprijinindu-i capul. Așezați-i în mână jucării, mișcați ușor obiecte deasupra sa, pentru a le putea urmări cu privirea. Vorbiți-i când desfășurați activități în aceeași cameră în care se află și el, cântați-i cântece de leagăn la adormire, zâmbiți-i și vorbiți-i cu blândețe. La sfârșitul primelor 3 luni, țineți-l în brațe în poziție așezată.

De la 3 la 6 luni se formează și se dezvoltă percepția. Copilul începe să devină curios de ceea ce se întâmplă în imediata sa apropiere, antrenându-și atenția vizuală, auditivă și tactilă. Comunicarea nonverbală are la bază emoțiile pe care copilul le exprimă frecvent: afecțiune, simpatie și antipatie, gelozie, mânie, spaimă, râs cu hohot. Comunicarea verbală apare sub forma unor lalațiuni. Începe să se ridice în mâini, sprijinindu-se de palme. Apucă singur și scutură jucăriile, întoarce capul când este strigat și răspunde cu silabe și sunete când i se vorbește. Începe să stea în șezut, mai întâi sprijinit, apoi singur. Se întoarce singur de pe burtă pe spate și se ridică în picioare dacă este susținut de mâini. Își prinde picioarele cu mâinile și se joacă cu ele. Își dezvelește singur fața dacă adultul i-o acoperă în jocul ”Cucu-bau”. Își manifestă bucuria revederii în relațiile pozitive afective. Este interesat de alți copii, pe care îi privește cu atenție și întinde mâna pentru a primi o jucărie. Gângurește când se joacă cu jucăriile și înainte de a adormi și leagă primele silabe sub forma unor cuvinte (ma-ma, ta-ta, pa-pa). Discriminează corect stările afective ale adultului: tace când este certat și râde la râsul acestuia. Apare atenția împărtășită sau abilitatea copilului de a urmări privirea adultului, fiind atent la același obiect ca si adultul. Acest lucru este esențial în procesul de învățare a obiectelor din mediul înconjurător.

De la 6 la 9 luni se dezvoltă inteligența adaptativă practică odată cu lărgirea spațiului de mișcare, favorizată de mersul în patru labe, de târâre și de mersul în premergător sau pe lângă marginea patului. Se ridică în genunchi și în picioare, apoi se așază singur în poziția inițială. Stă în picioare ținut de o mână și poate merge când este ținut de ambele mâini. Se recunoaște și este atras de propria imagine în oglindă. Imitația motrică devine activă (bate din palme, face ”pa”). Reacţionează la comenzile verbale ale adultului (“hai la…”, “sus”, “hopa”), articulează distinct “mama”, “tata” şi le foloseşte în prezenţa părinţilor, denumindu-i și strigându-i. Recunoaște câteva obiecte comune după denumire, arătându-le la cerere. Se joacă adunând cuburi sau jucării mici, punându-le și scoțându-le dintr-o cutie și ascunzând obiecte. Folosește pensa (prinderea lucrurilor mici între degetul mare și arătător) și lovește jucăriile unele de altele. Lalalizează cu multă bucurie în timpul jocului. Calitatea interacțiunilor cu mama în această perioadă are cea mai mare importanță în dezvoltarea copilului, deoarece aceasta este cea care convertește mesajele emoționale în limbaj. Copilul observă și învață în rutina zilnică: mama indică obiectele și le numește, copilul își dezvoltă interesul pentru mediu, repetă și indică la rândul său. Copilul de 9 luni înțelege interdicția ”NU!”.

De la 9 la 12 luni copilul se ridică, merge, stă pe vine și se joacă imitând jucăriile și cărându-le dintr-un loc în altul. Este perioada în care apare teama de străini și se dezvoltă atașamentul copilului față de membrii familiei. Este momentul debutului construirii identității de sine și al schemei obiectului permanent. Întelege care este funcția unui obiect (ex. duce telefonul la ureche). Cunoaște multe denumiri de obiecte, este conștient de cererile sociale și comunică. Imită acțiuni simple demonstrate de adult (face un turn de 2 cuburi, pune un cub într-o cutie). Are contact vizual frecvent cu ceilalți și înțelege comenzi simple. Vine când este chemat, dă jucării sau alte obiecte la cerere și repetă cuvinte sau silabe la cererea adultului. Arată la cerere părțile importante ale corpului și folosește câteva cuvinte pentru a denumi obiecte sau pentru a cere lucruri.

Există diferențe evidente psihoindividuale între copiii până la 12 luni. Nu uitați că fiecare copil se dezvoltă în ritmul propriu. Totuși, dacă aveți incertitudini sau temeri în legătură cu dezvoltarea copilului, vă așteptăm oricând la o evaluare psihologică.

Bibliografie

Albu G. (2002). În căutarea educației autentice. Editura Polirom, Iași

Muntean Ana, (2009). Psihologia Dezvoltării Umane. Editura Polirom, Iași

Șchiopu U., Verza E., (1981). Psihologia vârstelor. Editura Didactică și Pedagogică, București

Gesell, A. (1925). The mental growth of the pre-school child: A psychological outline of normal development from birth to the sixth year, including a system of developmental diagnosis. New York, NY: Macmillan

                   Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

                     Serviciul de Terapie in Sistem Ambulatoriu

Share

Trimiteti un comentariu, va multumim!


O mare multumire pentru:

evw holding