Sfatul specialistului: CE ESTE COMPORTAMENTUL?

     Comportamentul se referă la toate acțiunile oamenilor, inclusiv la felul în care se mișcă, vorbesc, gândesc și simt. Acesta apare doar atunci când există o stare de interacțiune între organism și mediul înconjurător, stare care include propriul corp.

     Comportamentele pot fi funcționale, adecvate, dezirabile, acceptate social sau, așa cum se întâmplă în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist, pot apărea comportamente disfuncționale, neadecvate, indezirabile. Părinții se confruntă adeseori în mediul înconjurător cu astfel de comportamente problemă, denumite și tantrumuri.

     Intervenția terapeutică la nivel comportamental urmărește în principiu creșterea unui comportament adecvat care este în deficit (contactul vizual, de exemplu), respectiv diminuarea comportamentului neadecvat care este în exces (țipat, ecolalie, autostimulare). Este de precizat faptul că în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist comportamentele de autostimulare nu dispar ci sunt înlocuite cu altele. Atât creșterea comportamentului adecvat cât și diminuarea celor neadecvate se pot realiza respectând principiile de bază ale analizei aplicate a comportamentului.

     Așadar, comportamentul reprezintă ceea ce oamenii fac și spun. În general, comportamentele pot fi observate, descrise și înregistrate. Este foarte important ca, înainte de orice intervenție, să se urmărească topografia comportamentului, altfel spus acesta să fie descris/definit corect. Astfel, dacă spunem despre o persoană că este furioasă, înseamnă că nu am identificat comportamentul ci doar am etichetat persoana respectivă. Dacă identificăm ce spune ori ce face când e furioasă, abia atunci descriem comportamentul. De exemplu: “Ana a țipat la mama ei, a fugit pe scări și a izbit ușa de la camera sa.”

     Comportamentele au una sau mai multe dimensiuni fizice măsurabile. Acestea sunt: frecvența (de câte ori are loc un anume comportament), durata (timpul de când începe să se manifeste un comportament și până se oprește), intensitatea (forța fizică implicată în comportament) și latența (opusul fluenței).

     Gestionarea comportamentelor problemă implică, neapărat, identificarea funcțiilor acestora și anume: cere atenție, evită/evadează dintr-o sarcină, obține beneficii și autostimulare (întărire automată). În urma unei atente analize funcționale a comportamentului neadecvat, se poate indentifica funcția acestuia iar apoi se stabilește un protocol de intervenție pentru a putea fi diminuat.

     Copiii cu tulburare de spectru autist  transmit în fiecare zi prin comportamentul lor următorul mesaj: „Spune-mi și voi uita, învață-mă și s-ar putea să-mi amintesc, IMPLICĂ-MĂ ȘI VOI ȘTI!”

Serviciul de Terapie Comportamentală Intensivă

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Asociația Betania, Bacău

Share

Trimiteti un comentariu, va multumim!

O mare multumire pentru:

evw holding


Parteneri

www.mamica.ro

NRCC