Sfatul specialistului: Camera de stimulare senzorială și masa luminoasă

Camera de stimulare senzorială este un mediu special creat și organizat pentru persoanele cu desincronizări la nivel senzorial dar și cu probleme neurologice, unde terapia de integrare senzorială se axează pe corectarea, îmbunătățirea și / sau compensarea tulburărilor de integrare senzorială.

        Cum recunoașteți prezența tulburărilor senzoriale? 

  • Copilul care suferă de tulburare senzorială are un „creier dezorganizat”, astfel multe aspecte ale comportamentului său sunt, la rândul lor, dezorganizate.
  • Dacă sunt prezente probleme la nivelul senzațiilor de: atingere, mișcare și postură corporală precum și la diverse sunete, mirosuri și gusturi.
  • Dacă în acțiunile copilului dumneavoastră observați următoarele comportamente: se mișcă permanent, se așază în diverse poziții cu capul în jos, cere în permanență îmbrățișări foarte puternice și preferă să fie strâns tare, este atras de obiecte strălucitoare care se rotesc sau de lumina intermitentă, preferă extremele în ceea ce privește sunetele, caută mirosurile puternice și adulmecă mâncarea, obiectele, bagă în gură diferite obiecte, nu suportă anumite texturi pe piele sau haine răsucite pe corp.

            De ce este importantă camera de integrare senzorială?

           Experiențele oferite de camera de stimulare senzorială au ca scop realizarea echilibrului la nivel senzorial.

  • pe masură ce discriminarea senzorială se îmbunătățește, abilitatea copilului cu lumea din jur crește;
  • auzul se rafinează, copilul poate înțelege limbajul;
  • simțurile tactil, vestibular (ne informează despre orientarea spațială a corpului față de un reper fix și ne dă de știre dacă stăm vertical sau nu) și proprioceptiv (ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului) se maturizează și îmbunătățesc activitatea motorie;
  • dezvoltarea spațio-temporală este din ce în ce mai prezentă, copilul poate discerne locul unde se află oamenii și obiectele, precum și locul în care se află el în relație cu acestea;
  • copiii în timp ce sunt în camera senzorială, au tendința să vocalizeze mai mult și să crească perioada de concentrare asupra unei sarcini.


        Masa luminoasă este un instrument didactic și terapeutic atractiv, foarte agreat de copii, datorită efectelor conferite de lumină și caldură, folosit pentru prima dată în sistemul de educaţie Reggio Emilia.

         Toţi copiii sunt înclinaţi să exploreze obiectele până la cele mai fine detalii, astfel masa luminoasă nu face altceva decât să le maximizeze această experienţă şi să-i facă să descopere noi dimensiuni ale lucrurilor cu care se întâlnesc zilnic. Copilul se poate juca cu nisip colorat, biluțe cu apă, mingi colorate, poate construi obiecte, se poate juca folosind nisip kinetic. Masa luminoasă stimulează creativitatea celor mici și îi atrage vizual prin lumina sa. Opțiunea de a crește sau a scădea intensitatea unei culori, de a obține efecte cromatice luminoase foarte spectaculoase îl fac pe copil curios, interesat și bucuros să lucreze la masa luminoasă.

       Beneficiile, ariile de stimulare a dezvoltării  şi cum pot folosi copiii masa luminoasă?

         În primul rând este un suport educațional care facilitează observarea atentă şi explorarea modelelor, formelor, culorilor, opacității, amestecului culorilor, frunzelor, paharelor din plastic colorate pentru a observa propagarea luminii la contactul cu diverse suprafețe. Dezvoltă creativitatea prin anumite activități, respectiv: desen liber pe hârtie, luminos, cu instrumente clasice de desen/pictură, desen liber pe suprafețe acoperite cu diverse materiale fine, pe un  fond luminos alb, compoziții cu diferite materiale (materiale din natură – frunze, bețe, flori), bile din sticlă, capsule cu gel, forme de plastic transparente sau semitransparente, etc. Totodată incită imaginația copiilor și le dau acestora posibilități nelimitate de a crea. Dezvoltă coordonarea oculo-motorie și dezvoltă abilitatea pentru scris/citit prin  reproducerea unor desene și semne grafice prin suprapunere sau simetrie, jocul luminii face mai atractiv procesul de alfabetizare, alcătuirea de cuvinte sau propoziții simple cu diferite tipuri de litere. Prin utilizarea mesei luminoase se pot exersa scrisul şi  motricitatea fină și pot forma  reprezentări matematice prin construirea de mulțimi, jocuri cu figuri geometrice, alcătuirea scării numerice, permite activități ce vizează formarea unor reprezentări matematice și  a gândirii logice.

         Lumina  face totul mai spectaculos, mai atractiv și interesant.

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Serviciul de Terapie  Ocupațională

Stoina Alexandra Elena

Share

Trimiteti un comentariu, va multumim!



Parteneri

www.mamica.ro

NRCC