Sfatul specialistului: Depistarea precoce a abaterilor în evoluția limbajului

Fiecare copil este diferit, are propriul ritm de dezvoltare, se manifestă diferit în raport cu alți copii în cadrul aceleiași perioade de dezvoltare. Spre exemplu, un copil poate începe să vorbească la vârsta de 1 an, în timp ce la altul debutul limbajului se poate realiza abia la vârsta de 2 ani. Cu toate acestea, este de așteptat ca între anumite limite de vârstă copilul să realizeze însușirea  anumitor achiziții. Este de așteptat ca pâna la vârsta de 2 ani copilul să utilizeze cuvintele, iar pâna la vârsta de 3 ani, propozițiile.

Așadar, este importantă cunoașterea limitelor de vârstă între care copilul realizează anumite achiziții, în scopul observării la timp a măsurii în care evoluția sa este încetinită, în vederea realizării unei intervenții logopedice.

                     Depistarea precoce și intervenția timpurie (înainte de 5 ani) sunt deosebit de importante în cazul copiilor cu întârziere în apariția sau evoluția limbajului. Pentru aceasta, cunoașterea principalelor repere în evoluția limbajului și a comunicării devine esențială.

          PRINCIPALELE CAUZE ALE ÎNTÂRZIERILOR DE LIMBAJ

• Deficienţele de auz

Un copil învață să vorbească auzind cum vorbesc ceilalți și auzindu-se pe sine vorbind.

• Deficienţele mintale

Unii copii înțeleg mai greu ceea ce se întâmplă în jurul lor. De aceea vor învața mai greu, toate abilitățile lor se vor forma mai dificil, inclusiv cele necesare comunicării.

• Deficienţele neuro-motorii

                    Atât timp cât un copil prezintă o deficiență în coordonarea musculaturii corpului, el va întâmpina  dificultăți si în efectuarea mișcărilor necesare emiterii sunetelor limbii.

• Deficienţele multiple/asociate

Unii copii pot prezenta multiple deficiențe și din această cauză capacitatea lor de a învața și de a înțelege lumea înconjurătoare este serios afectată.

Acesti copii achiziționează limbajul foarte târziu și cu mare dificultate. De cele mai multe ori, ei nu-și pot forma decât cele mai elementare abilități de comunicare..

• Cauze ereditare

Foarte frecvent, în cazurile de întârziere de limbaj, se pot descoperi la efectuarea anamnezei alte rude ale copilului care au prezentat întârziere de limbaj la rândul lor.

• Lipsa stimulării verbale

Deși niciuna dintre cauzele de mai sus nu poate fi incriminată, există foarte mulți copii care prezintă întârziere de limbaj. De cele mai multe ori, la o anamneză mai amănunțită, se poate descoperi faptul că fie copilul a stat mai mult singur, fie a fost abandonat cu televizorul, fie adulții din jurul său au vorbit doar între ei, nu și cu copilul.

FACTORI DE RISC ÎN ÎNTÂRZIEREA DE LIMBAJ

• Nu reacţionează la voce sau sunete până la vârsta de 6-8 săptămâni.

• Doarme mai tot timpul, nu plânge aproape niciodată.

• Surâde rar şi puţin.

• Are infecţii repetate ale urechilor.

• Nu răspunde la chemare, atunci când nu te vede.

• Îţi priveşte cu atenţie buzele atunci când vorbești.

• Vorbeşte fie foarte tare, fie foarte încet.

• Nu manifestă interes faţă de oameni şi obiecte pâna la vârsta de 3-4 luni.

• Nu gângureşte până la vârsta de 10 luni.

• Nu spune “mama” la 18 luni.

• Nu poate denumi obiecte familiare şi persoane la vârsta de 2 ani.

• Nu utilizează în vorbire propoziţii simple până la vârsta de 3 ani.

• Nu poate repeta mici poezii sau cântece la vârsta de 4 ani.

• La 5 ani nu se poate face înţeles de persoane din afara familiei.

• Nu formează propoziţii dezvoltate până la vârsta de 5 ani.

• Nu participă la conversaţiile adulţilor până la vârsta de 6 ani.

Un diagnostic corect și timpuriu realizat conduce la ameliorarea stării copilului și la corectarea respectivei întârzieri/tulburări.

Pentru părinți este foarte important să știe faptul că au posibilitatea să consulte un logoped atunci când apare o dificultate sau o problemă în dezvoltarea limbajului copilului lor.

               Serviciul de Terapie Logopedică

               Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Categorii: Uncategorized · Tags:

Sfatul specialistului: CE ESTE COMPORTAMENTUL?

     Comportamentul se referă la toate acțiunile oamenilor, inclusiv la felul în care se mișcă, vorbesc, gândesc și simt. Acesta apare doar atunci când există o stare de interacțiune între organism și mediul înconjurător, stare care include propriul corp.

     Comportamentele pot fi funcționale, adecvate, dezirabile, acceptate social sau, așa cum se întâmplă în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist, pot apărea comportamente disfuncționale, neadecvate, indezirabile. Părinții se confruntă adeseori în mediul înconjurător cu astfel de comportamente problemă, denumite și tantrumuri.

     Intervenția terapeutică la nivel comportamental urmărește în principiu creșterea unui comportament adecvat care este în deficit (contactul vizual, de exemplu), respectiv diminuarea comportamentului neadecvat care este în exces (țipat, ecolalie, autostimulare). Este de precizat faptul că în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist comportamentele de autostimulare nu dispar ci sunt înlocuite cu altele. Atât creșterea comportamentului adecvat cât și diminuarea celor neadecvate se pot realiza respectând principiile de bază ale analizei aplicate a comportamentului.

     Așadar, comportamentul reprezintă ceea ce oamenii fac și spun. În general, comportamentele pot fi observate, descrise și înregistrate. Este foarte important ca, înainte de orice intervenție, să se urmărească topografia comportamentului, altfel spus acesta să fie descris/definit corect. Astfel, dacă spunem despre o persoană că este furioasă, înseamnă că nu am identificat comportamentul ci doar am etichetat persoana respectivă. Dacă identificăm ce spune ori ce face când e furioasă, abia atunci descriem comportamentul. De exemplu: “Ana a țipat la mama ei, a fugit pe scări și a izbit ușa de la camera sa.”

     Comportamentele au una sau mai multe dimensiuni fizice măsurabile. Acestea sunt: frecvența (de câte ori are loc un anume comportament), durata (timpul de când începe să se manifeste un comportament și până se oprește), intensitatea (forța fizică implicată în comportament) și latența (opusul fluenței).

     Gestionarea comportamentelor problemă implică, neapărat, identificarea funcțiilor acestora și anume: cere atenție, evită/evadează dintr-o sarcină, obține beneficii și autostimulare (întărire automată). În urma unei atente analize funcționale a comportamentului neadecvat, se poate indentifica funcția acestuia iar apoi se stabilește un protocol de intervenție pentru a putea fi diminuat.

     Copiii cu tulburare de spectru autist  transmit în fiecare zi prin comportamentul lor următorul mesaj: „Spune-mi și voi uita, învață-mă și s-ar putea să-mi amintesc, IMPLICĂ-MĂ ȘI VOI ȘTI!”

Serviciul de Terapie Comportamentală Intensivă

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Asociația Betania, Bacău

Clubul Delfinilor vă așteaptă!

Asociația Betania – Centrul Delfinul pentru copii cu autism Bacău vine în sprijinul copiilor și al părinților prin “Clubul Delfinilor”! În cadrul acestuiase înființează noi ateliere de socializare, învățare și distracție dedicate copiilor cu tulburare de spectru autist și alte tulburări de dezvoltare.

          Aceste ateliere au fost gândite pentru a ajuta copiii, indiferent de capacităţile și abilitățile lor, să se dezvolte, să exploreze şi să înveţe sub îndrumarea personalului specializat, format din psihologi. Prin activitățile și atelierele propuse, copiii găsesc  în cadrul “Clubului Delfinilor” spațiul propice de dezvoltare pe toate planurile, de la comunicare, modelarea comportamentului şi interacţiune socială la motivaţie, dezvoltare intelectuală, concentrare, stimularea limbajului, dezvoltarea motricității, toate acestea desfășurându-se  prin joc.

         Având în vedere experienţa noastră în terapia copiilor cu TSA, am înţeles că jocul este limbajul comun şi ingredientul esenţial în dezvoltarea oricărui copil.

         Vă așteptăm să vă înscrieți începând cu luna iulie pentru a putea  forma grupele de copii. Atelierele se vor organiza sâmbăta/duminica, pe parcursul unei ore, numărul maxim al unui grup va fi de 6 copii. Locurile sunt limitate.

Pentru înscriere și alte amănunte vă rugăm să sunati la nr. de telefon 0234586402/ 0751185899 sau  email: delfin@asociatiabetania.ro.

Adresa: str. Nordului, nr.19, Bacău

Proiect comun la Vultureni

În curând, comuna Vultureni va avea un centru de documentare, informare și activități de tip after-school modern. Acest lucru a devenit posibil în urma încheierii unui parteneriat între Terre des Hommes (Elveția), Asociația Betania (Olanda-România) și autoritățile locale din Vultureni.

Reprezentanții  Terre des Hommes și-au asumat alocarea a 20.000 dolari în vederea reabilitării și modernizării unei clădiri aflate în curtea școlii din Vultureni. În paralel, Asociația Betania alături de partenerii tradiționali de la Fundația „WerkgroepOost Europa- NieuwVennep” (SWOENV) va gestiona toate lucrările necesare pentru renovare și va asigura diferența de finanțare pentru finalizarea proiectului. Deja un prim grup de voluntari ai SWOENV din Olanda s-a ocupat de instalația electrică și de lucrările de interior, iar o nouă echipă, așteptată mâine, va duce mai departe lucrările.

Un parteneriat de suflet, dedicat sufletelor celor mici din Vultureni. Vă vom ține la curent cu derularea proiectului!

Sfatul specialistului: Importanța grupurilor de socializare la copiii cu tulburare de spectru autist

Socializarea este procesul prin care oamenii învață cum să se comporte în societate, învață norme și reguli acceptate social, valori și roluri sociale. Procesul de socializare este unul continuu, nu este limitat și temporar, datorită faptului că fiecare individ participă la viața socială și, astfel, trebuie să se adapteze, permanent, la schimbările care apar în societate, fiind tot timpul supus unor cerințe și provocări sociale. Acest proces aduce foarte multe beneficii în plan cognitiv, comportamental și emoțional.
La copiii cu autism, socializarea este un factor important în dezvoltarea acestora. Se știe faptul că autismul afectează capacitatea copiilor de a relaționa, de a se implica în grupuri sociale, de a-și forma prieteni și cunoștințe. Având în vedere aceste minusuri, au apărut grupurile de socializare, special create pentru copiii cu autism și care oferă o gamă foarte largă de activități desfășurate într-un mediu vesel, cât mai natural, unde copiii să-și dezvolte abilitățile sociale, de comunicare și limbaj.
În cadrul grupurilor de socializare, se urmăresc atât obiective specifice nevoilor individuale ale fiecărui copil, cât și obiective de grup. Dezvoltarea abilităților sociale, de comunicare și limbaj, dezvoltarea independenței și autonomiei personale, generalizarea abilităților și deprinderilor dobândite în terapie, dezvoltarea abilităților necesare unei bune integrări în grădiniță și școală, dezvoltarea creativității și a jocului simbolic sunt principalele obiective ale grupurilor de socializare. Acestea vor permite o monitorizare atentă la nivelul de coeziune al grupului, și, în particular, este urmărită evoluția fiecărui copil implicat în activitățile propuse, de exemplu prin joc, cântec, dans.
Astfel, pentru ca un copil cu autism să socializeze, este important să beneficieze de intervenție personalizată și, în paralel, să participe la activități de grup. Un exemplu de activitate care se poate realiza în aceste grupuri este jocul de rol, unde fiecare copil să-și poată asuma rolul unui personaj dintr-un univers fictiv. Mersul la doctor, cumpăratul alimentelor și hainelor sunt exemple de acțiuni în care copilul poate să joace un anumit rol.
Un alt exemplu de activitate sunt poveștile sociale. O poveste socială este o poveste scurtă, scrisă într-un stil și format specific. Fiecare poveste socială descrie o situație sau o deprindere. Aceasta prevede un rezultat dorit și spune copilului ceea ce el ar trebui să facă.
Scopul fiecăruia dintre noi este să-i ajutăm pe acești copiii să-și dezvolte abilitățile necesare adaptării la mediul social, iar grupurile de socializare să ofere un maxim de beneficii acestora, prin programele pe care le oferă. Accesul la educație trebuie făcut posibil pentru orice copil cu autism, atât în familie, cât și în grădiniță, în școală, în grupuri sociale, în comunitatea locală.

Serviciul Centrul de Zi – Grupa Fluturașilor
Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

O mare multumire pentru:

evw holding


Parteneri

www.mamica.ro

NRCC