Proiect comun la Vultureni

În curând, comuna Vultureni va avea un centru de documentare, informare și activități de tip after-school modern. Acest lucru a devenit posibil în urma încheierii unui parteneriat între Terre des Hommes (Elveția), Asociația Betania (Olanda-România) și autoritățile locale din Vultureni.

Reprezentanții  Terre des Hommes și-au asumat alocarea a 20.000 dolari în vederea reabilitării și modernizării unei clădiri aflate în curtea școlii din Vultureni. În paralel, Asociația Betania alături de partenerii tradiționali de la Fundația „WerkgroepOost Europa- NieuwVennep” (SWOENV) va gestiona toate lucrările necesare pentru renovare și va asigura diferența de finanțare pentru finalizarea proiectului. Deja un prim grup de voluntari ai SWOENV din Olanda s-a ocupat de instalația electrică și de lucrările de interior, iar o nouă echipă, așteptată mâine, va duce mai departe lucrările.

Un parteneriat de suflet, dedicat sufletelor celor mici din Vultureni. Vă vom ține la curent cu derularea proiectului!

Sfatul specialistului: Importanța grupurilor de socializare la copiii cu tulburare de spectru autist

Socializarea este procesul prin care oamenii învață cum să se comporte în societate, învață norme și reguli acceptate social, valori și roluri sociale. Procesul de socializare este unul continuu, nu este limitat și temporar, datorită faptului că fiecare individ participă la viața socială și, astfel, trebuie să se adapteze, permanent, la schimbările care apar în societate, fiind tot timpul supus unor cerințe și provocări sociale. Acest proces aduce foarte multe beneficii în plan cognitiv, comportamental și emoțional.
La copiii cu autism, socializarea este un factor important în dezvoltarea acestora. Se știe faptul că autismul afectează capacitatea copiilor de a relaționa, de a se implica în grupuri sociale, de a-și forma prieteni și cunoștințe. Având în vedere aceste minusuri, au apărut grupurile de socializare, special create pentru copiii cu autism și care oferă o gamă foarte largă de activități desfășurate într-un mediu vesel, cât mai natural, unde copiii să-și dezvolte abilitățile sociale, de comunicare și limbaj.
În cadrul grupurilor de socializare, se urmăresc atât obiective specifice nevoilor individuale ale fiecărui copil, cât și obiective de grup. Dezvoltarea abilităților sociale, de comunicare și limbaj, dezvoltarea independenței și autonomiei personale, generalizarea abilităților și deprinderilor dobândite în terapie, dezvoltarea abilităților necesare unei bune integrări în grădiniță și școală, dezvoltarea creativității și a jocului simbolic sunt principalele obiective ale grupurilor de socializare. Acestea vor permite o monitorizare atentă la nivelul de coeziune al grupului, și, în particular, este urmărită evoluția fiecărui copil implicat în activitățile propuse, de exemplu prin joc, cântec, dans.
Astfel, pentru ca un copil cu autism să socializeze, este important să beneficieze de intervenție personalizată și, în paralel, să participe la activități de grup. Un exemplu de activitate care se poate realiza în aceste grupuri este jocul de rol, unde fiecare copil să-și poată asuma rolul unui personaj dintr-un univers fictiv. Mersul la doctor, cumpăratul alimentelor și hainelor sunt exemple de acțiuni în care copilul poate să joace un anumit rol.
Un alt exemplu de activitate sunt poveștile sociale. O poveste socială este o poveste scurtă, scrisă într-un stil și format specific. Fiecare poveste socială descrie o situație sau o deprindere. Aceasta prevede un rezultat dorit și spune copilului ceea ce el ar trebui să facă.
Scopul fiecăruia dintre noi este să-i ajutăm pe acești copiii să-și dezvolte abilitățile necesare adaptării la mediul social, iar grupurile de socializare să ofere un maxim de beneficii acestora, prin programele pe care le oferă. Accesul la educație trebuie făcut posibil pentru orice copil cu autism, atât în familie, cât și în grădiniță, în școală, în grupuri sociale, în comunitatea locală.

Serviciul Centrul de Zi – Grupa Fluturașilor
Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Sfatul specialistului: Rolul motricității fine în recuperarea copiilor cu tulburare de spectru autist (TSA)

            Dificultățile motorii fac parte din tabloul clinic al tulburărilor de dezvoltare precum autismul, tulburările de limbaj și dislexia. În recuperarea copiilor cu TSA, un rol deosebit îl are dezvoltarea abilităților motrice (motricitatea fină și grosieră).

            Motricitatea fină reprezintă capacitatea de coordonare și precizie a mișcărilor care dezvoltă cele trei planuri: afectiv, cognitiv și limbaj. De asemenea, din punct de vedere cerebral, dezvoltarea motricității fine are un impact deosebit de important asupra dezvoltării creierului, mâinile ocupând o porțiune mare pe scoarța cerebrală, fiind în legătură directă cu dezvoltarea vorbirii (a pronunției și a limbajului) și a gândirii.

            Legătura dintre dezvoltarea motricității fine și vorbire a fost demonstrată de către cercetători în secolul XX, la Institutul de fiziologie a copiilor și adolescenților din Rusia. Studiile neurologice au arătat faptul că aria Brocca, responsabilă în formarea limbajului, are implicații și în sarcinile motrice. 70% dintre copiii care au dificultăți motrice în primii ani de viață dezvoltă un limbaj deficitar.

            Atunci când controlul motric este deficitar, apar diferențe în modul în care copilul percepe și procesează informațiile din mediu. Se știe faptul că motricitatea fină și coordonarea bilaterală sunt esențiale pentru exercitarea activităților de bază, precum mâncatul, băutul cu cana sau sticla, spălatul pe mâini, pe dinți, mersul la toaletă, scrisul etc.

            În planul de intervenție, un program foarte important este cel de motricitate fină, unde se lucrează itemi ca: închide și deschide pumnii, arată cu degetul arătător, freacă palmele una de alta, semnul victoriei, semnul OK, bate din palme, unește palmele sau degetele, palmele încrucișate, point pe foaie, point în palmă, pensa.

            De mare ajutor în dezvoltarea motricității fine a mâinilor copiilor sunt jocurile și activitățile precum:

  • Pune piuneze pe planșă
  • Înșiră mărgele pe șnur
  • Toarnă apă dintr-un pahar în altul
  • Transferă obiecte (paste, orez, faină) cu lingura
  • Joaca cu plastilină, lut sau aluat
  • Ruptul hârtiilor
  • Prinderea cleștelui de rufe, folosind doar degetul mare și arătător
  • Construirea turnurilor din cuburi
  • “Cântă la pian” cu degetele pe masă, în ritm mai lent sau mai alert
  • Să închidă și să deschidă nasturi, capse, fermoare
  • Să culeagă flori, frunze, ghinde
  • Utilizarea degetelor pentru mutarea obiectelor dintr-un recipient în altul(ex. mutarea grăunțelor sau a boabelor de fasole din castron într-o sticlă)
  • Alăturarea unor piese de puzzle
  • Pictatul cu degetele și palma
  • Înfiletarea capacelor de la borcane și sticle
  • Culesul semințelor de floarea soarelui
  • Înfigerea bețisoarelor de plastic în plastilină (rezultând astfel un arici)
  • Jocul cu nisip obișnuit sau nisip kinetic.

Părinții au un rol extrem de important în a-i ajuta pe copii să își dezvolte motricitatea și de a-i stimula cognitiv. Pentru a-l ajuta pe copil să fie din ce în ce mai îndemânatic în mânuirea obiectelor mici și în realizarea unor activități ce implică motricitatea fină este nevoie doar să îl încurajeze continuu în eforturile lui de a explora mediul înconjurător.

Serviciul de Terapie Comportamentală Intensivă

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

„Autismul în culori!!!”

De curând  am intrat cu emoție într-o lume boemă, cea a Colegiului Național de Artă “George Apostu” din Bacău. De ce Colegiul Național de Artă “George Apostu”? Pentru că ne-am propus ca în cadrul Campaniei « Informează-te, acceptă, susține ! » să realizăm împreună proiectul cu tema “Autismul în culori!”

    Intenția noastră a fost să împărtășim elevilor de clasa a XI-a și a XII-a, respectiv celor trei doamne, cadre didactice, cât mai multe informații despre ceea ce înseamnă autismul.

Întâlnirea a fost una caldă, a devenit interactivă și a debutat cu vizionarea unui filmuleț de impact pentru ceea ce înseamnă conștientizarea autismului. Vă amintim că ziua de 2 Aprilie este declarată Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului.

     Ne bucură faptul că această întâlnire a avut drept rezultat realizarea de către elevii talentați ai acestui liceu a câtorva tablouri a căror tematică este copilul cu autism. Aceste creații vor fi dăruite Centrului Delfinul.

     Felicitări elevilor pentru lucrările realizate cu drag și sensibilitate.

     Mulțumim celor două colective de elevi participanți și, bineînțeles, doamnelor profesoare ce îi ghidează permanent și sperăm ca această secvență de poveste se va repeta și în viitor.

Sfatul specialistului: Întârzierea în dezvoltarea limbajului

Întârzierea în dezvoltarea limbajului este o dificultate funcțională de limbaj care se manifestă prin incapacitatea folosirii limbajului rostit într-un mod adecvat vârstei cronologice. Așa că din dorința de a răspunde nevoilor părinților în privința comunicării și limbajului la copiii cu tulburări de spectru autist, am ales să discutăm despre această problematică în cadrul grupului de suport.

Obiectivul principal al întâlnirii a fost acela de a înțelege faptul că limbajul este cea mai prețioasă achiziție pe care un copil o poate face pe parcursul dezvoltării sale cognitive.

Scopul întâlnirii a fost de a clarifica anumite aspecte legate de vârsta la care se impune o primă evaluare din punct de vedere logopedic și de cum putem stimula dorința de comunicare a copilului, deasemenea s-a discutat și despre diferența dintre limbajul verbal și comunicare și despre importanța lucrului în echipă (terapeut, copil, părinte), pentru ca rezultatele să fie vizibile cât mai curând posibil și de durată.

Mulțumim părinților pentru participare și pentru interesul acordat temei discutate.

Echipa Centrului Delfinul pentru copii cu autism, Bacău



Parteneri

www.mamica.ro

NRCC