Comunicat de presa

Asociatia Crestina de Caritate, Misiune si Ajutor Olanda-Romania „BETANIA” – A.C.C.M.A. BETANIA în parteneriat cu S.C. MIBA Consulting S.R.L. implementează, în perioada 17.08.2020 – 16.08.2023, proiectul „Vointa.Initiativa.Speranta! VIS” – cod SMIS 135716, având ca obiectiv general „Crearea si dezvoltarea unui unui mecanism sustenabil de tranzitie de la sistemul institutionalizat la viata independenta pentru tinerii care care parasesc sau urmeaza sa paraseasca sistemul de protectie speciala, prin furnizarea unui pachet de servicii integrate de sprijin, in vederea integrarii socio-profesionale a acestora”. Rezultatele finale, în urma implementării proiectului sunt următoarele: 144 persoane selectate, participante la activitatile proiectului, 1 centru de informare, evaluare si consiliere, 1 campanie sensibilizare, 1 eveniment diseminare, 1 platforma online. Valoarea totală a proiectului este 4.590.903,40 lei, din care 3.817.515,67 lei valoare eligibilă nerambursabilă din FSE.

Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020

Date de contact: Asociatia Crestina de Caritate, Misiune si Ajutor Olanda-Romania „BETANIA” – A.C.C.M.A. BETANIA, România Municipiul Bacău, Str. Nordului nr. 19 Bis, judeţul Bacău, tel. 0234 586 002, e-mail: office@asociatiabetania.ro, website: www. asociatiabetania.ro

Sfatul specialistului: Cum abordăm situațiile de criză în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist

De cele mai multe ori interacţiunea şi terapia persoanelor cu autism sunt mult îngreunate sau chiar imposibile din cauza comportamentelor problemă. De aceea, este necesar ca modificarea acestor comportamente, în sensul diminuării şi înlocuirea cu alte comportamente adecvate, să se realizeze încă din preterapie.

Profesioniştii în terapia comportamentală care au efectuat de-a lungul timpului multe cercetări cu copii cu autism au demonstrat că cele mai eficiente tehnici de schimbare a comportamentului sunt cele din terapia comportamentală. Toate comportamentele, fie pozitive sau negative, sunt învăţate din experienţa anumitor evenimente care preced comportamentul respectiv (antecedent) şi care urmează imediat comportamentului (consecinţă).

Copilul cu autism poate manifesta cele mai variate şi ciudate comportamente problemă. Pot fi comportamente-problemă extreme: ţipatul, aruncatul sau spartul obiectelor, muşcatul mâinilor, lovituri, trasul de păr sau forme mai ciudate precum hiperventilaţia sau crizele de apnee (ţinutul respiraţiei). În cadrul comportamentelor problemă sunt incluse și autostimulările, stereotipiile, comportamentele obsesive care deşi nu sunt periculoase creează subiectului un obstacol în dezvoltare, învăţare şi socializare. Copiii cu autism sunt absorbiţi de jocuri autostimulante care îi împiedică să reacţioneze la ceea ce se întâmplă în jurul lor şi la cererile celorlalţi, sau se pot angaja într-o activitate obsesivă din care, dacă sunt întrerupţi, pot declanşa crize de furie.

Comportamente problemă pot fi şi ecolalia (imediată sau intarziată) şi respiraţia greşită; acestea două fiind la rândul lor destul de dificil de controlat.

Atunci când ne confruntăm cu un comportament neadecvat, înainte de a acţiona asupra lui, trebuie să facem analiza funcţională a comportamentului. Este aproape imposibil să intervenim asupra unui comportament-problemă, dacă nu s-a înţeles de ce persoana se comportă astfel.

În multe cazuri comportamentele problemă exercită o funcţie de comunicare pentru subiect. Copilul se folosește de aceste comportamente pentru a comunica ceva celorlalţi, pentru a atinge obiectivele de control asupra comportamentului celorlalţi şi asupra mediului. Nu toate comportamentele problemă se pot interpreta prin această dinamică, dar totuşi considerăm că aceste comportamente problemă sunt funcţionale pentru subiect şi pot fi eliminate în cazul substituirii cu alte comportamente adaptative având aceeaşi valoare funcţională.

Serviciul Centru de zi

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Sfatul specialistului: Depistarea precoce a abaterilor în evoluția limbajului

Fiecare copil este diferit, are propriul ritm de dezvoltare, se manifestă diferit în raport cu alți copii în cadrul aceleiași perioade de dezvoltare. Spre exemplu, un copil poate începe să vorbească la vârsta de 1 an, în timp ce la altul debutul limbajului se poate realiza abia la vârsta de 2 ani. Cu toate acestea, este de așteptat ca între anumite limite de vârstă copilul să realizeze însușirea  anumitor achiziții. Este de așteptat ca pâna la vârsta de 2 ani copilul să utilizeze cuvintele, iar pâna la vârsta de 3 ani, propozițiile.

Așadar, este importantă cunoașterea limitelor de vârstă între care copilul realizează anumite achiziții, în scopul observării la timp a măsurii în care evoluția sa este încetinită, în vederea realizării unei intervenții logopedice.

                     Depistarea precoce și intervenția timpurie (înainte de 5 ani) sunt deosebit de importante în cazul copiilor cu întârziere în apariția sau evoluția limbajului. Pentru aceasta, cunoașterea principalelor repere în evoluția limbajului și a comunicării devine esențială.

          PRINCIPALELE CAUZE ALE ÎNTÂRZIERILOR DE LIMBAJ

• Deficienţele de auz

Un copil învață să vorbească auzind cum vorbesc ceilalți și auzindu-se pe sine vorbind.

• Deficienţele mintale

Unii copii înțeleg mai greu ceea ce se întâmplă în jurul lor. De aceea vor învața mai greu, toate abilitățile lor se vor forma mai dificil, inclusiv cele necesare comunicării.

• Deficienţele neuro-motorii

                    Atât timp cât un copil prezintă o deficiență în coordonarea musculaturii corpului, el va întâmpina  dificultăți si în efectuarea mișcărilor necesare emiterii sunetelor limbii.

• Deficienţele multiple/asociate

Unii copii pot prezenta multiple deficiențe și din această cauză capacitatea lor de a învața și de a înțelege lumea înconjurătoare este serios afectată.

Acesti copii achiziționează limbajul foarte târziu și cu mare dificultate. De cele mai multe ori, ei nu-și pot forma decât cele mai elementare abilități de comunicare..

• Cauze ereditare

Foarte frecvent, în cazurile de întârziere de limbaj, se pot descoperi la efectuarea anamnezei alte rude ale copilului care au prezentat întârziere de limbaj la rândul lor.

• Lipsa stimulării verbale

Deși niciuna dintre cauzele de mai sus nu poate fi incriminată, există foarte mulți copii care prezintă întârziere de limbaj. De cele mai multe ori, la o anamneză mai amănunțită, se poate descoperi faptul că fie copilul a stat mai mult singur, fie a fost abandonat cu televizorul, fie adulții din jurul său au vorbit doar între ei, nu și cu copilul.

FACTORI DE RISC ÎN ÎNTÂRZIEREA DE LIMBAJ

• Nu reacţionează la voce sau sunete până la vârsta de 6-8 săptămâni.

• Doarme mai tot timpul, nu plânge aproape niciodată.

• Surâde rar şi puţin.

• Are infecţii repetate ale urechilor.

• Nu răspunde la chemare, atunci când nu te vede.

• Îţi priveşte cu atenţie buzele atunci când vorbești.

• Vorbeşte fie foarte tare, fie foarte încet.

• Nu manifestă interes faţă de oameni şi obiecte pâna la vârsta de 3-4 luni.

• Nu gângureşte până la vârsta de 10 luni.

• Nu spune “mama” la 18 luni.

• Nu poate denumi obiecte familiare şi persoane la vârsta de 2 ani.

• Nu utilizează în vorbire propoziţii simple până la vârsta de 3 ani.

• Nu poate repeta mici poezii sau cântece la vârsta de 4 ani.

• La 5 ani nu se poate face înţeles de persoane din afara familiei.

• Nu formează propoziţii dezvoltate până la vârsta de 5 ani.

• Nu participă la conversaţiile adulţilor până la vârsta de 6 ani.

Un diagnostic corect și timpuriu realizat conduce la ameliorarea stării copilului și la corectarea respectivei întârzieri/tulburări.

Pentru părinți este foarte important să știe faptul că au posibilitatea să consulte un logoped atunci când apare o dificultate sau o problemă în dezvoltarea limbajului copilului lor.

               Serviciul de Terapie Logopedică

               Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Categorii: Uncategorized · Tags:

Sfatul specialistului: CE ESTE COMPORTAMENTUL?

     Comportamentul se referă la toate acțiunile oamenilor, inclusiv la felul în care se mișcă, vorbesc, gândesc și simt. Acesta apare doar atunci când există o stare de interacțiune între organism și mediul înconjurător, stare care include propriul corp.

     Comportamentele pot fi funcționale, adecvate, dezirabile, acceptate social sau, așa cum se întâmplă în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist, pot apărea comportamente disfuncționale, neadecvate, indezirabile. Părinții se confruntă adeseori în mediul înconjurător cu astfel de comportamente problemă, denumite și tantrumuri.

     Intervenția terapeutică la nivel comportamental urmărește în principiu creșterea unui comportament adecvat care este în deficit (contactul vizual, de exemplu), respectiv diminuarea comportamentului neadecvat care este în exces (țipat, ecolalie, autostimulare). Este de precizat faptul că în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist comportamentele de autostimulare nu dispar ci sunt înlocuite cu altele. Atât creșterea comportamentului adecvat cât și diminuarea celor neadecvate se pot realiza respectând principiile de bază ale analizei aplicate a comportamentului.

     Așadar, comportamentul reprezintă ceea ce oamenii fac și spun. În general, comportamentele pot fi observate, descrise și înregistrate. Este foarte important ca, înainte de orice intervenție, să se urmărească topografia comportamentului, altfel spus acesta să fie descris/definit corect. Astfel, dacă spunem despre o persoană că este furioasă, înseamnă că nu am identificat comportamentul ci doar am etichetat persoana respectivă. Dacă identificăm ce spune ori ce face când e furioasă, abia atunci descriem comportamentul. De exemplu: “Ana a țipat la mama ei, a fugit pe scări și a izbit ușa de la camera sa.”

     Comportamentele au una sau mai multe dimensiuni fizice măsurabile. Acestea sunt: frecvența (de câte ori are loc un anume comportament), durata (timpul de când începe să se manifeste un comportament și până se oprește), intensitatea (forța fizică implicată în comportament) și latența (opusul fluenței).

     Gestionarea comportamentelor problemă implică, neapărat, identificarea funcțiilor acestora și anume: cere atenție, evită/evadează dintr-o sarcină, obține beneficii și autostimulare (întărire automată). În urma unei atente analize funcționale a comportamentului neadecvat, se poate indentifica funcția acestuia iar apoi se stabilește un protocol de intervenție pentru a putea fi diminuat.

     Copiii cu tulburare de spectru autist  transmit în fiecare zi prin comportamentul lor următorul mesaj: „Spune-mi și voi uita, învață-mă și s-ar putea să-mi amintesc, IMPLICĂ-MĂ ȘI VOI ȘTI!”

Serviciul de Terapie Comportamentală Intensivă

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Asociația Betania, Bacău

Clubul Delfinilor vă așteaptă!

Asociația Betania – Centrul Delfinul pentru copii cu autism Bacău vine în sprijinul copiilor și al părinților prin “Clubul Delfinilor”! În cadrul acestuiase înființează noi ateliere de socializare, învățare și distracție dedicate copiilor cu tulburare de spectru autist și alte tulburări de dezvoltare.

          Aceste ateliere au fost gândite pentru a ajuta copiii, indiferent de capacităţile și abilitățile lor, să se dezvolte, să exploreze şi să înveţe sub îndrumarea personalului specializat, format din psihologi. Prin activitățile și atelierele propuse, copiii găsesc  în cadrul “Clubului Delfinilor” spațiul propice de dezvoltare pe toate planurile, de la comunicare, modelarea comportamentului şi interacţiune socială la motivaţie, dezvoltare intelectuală, concentrare, stimularea limbajului, dezvoltarea motricității, toate acestea desfășurându-se  prin joc.

         Având în vedere experienţa noastră în terapia copiilor cu TSA, am înţeles că jocul este limbajul comun şi ingredientul esenţial în dezvoltarea oricărui copil.

         Vă așteptăm să vă înscrieți începând cu luna iulie pentru a putea  forma grupele de copii. Atelierele se vor organiza sâmbăta/duminica, pe parcursul unei ore, numărul maxim al unui grup va fi de 6 copii. Locurile sunt limitate.

Pentru înscriere și alte amănunte vă rugăm să sunati la nr. de telefon 0234586402/ 0751185899 sau  email: delfin@asociatiabetania.ro.

Adresa: str. Nordului, nr.19, Bacău


O mare multumire pentru:

evw holding