Sfatul specialistului: Începerea training-ului de toaletă

Training-ul de toaletă reprezintă unul din programele importante care se desfășoară odată cu integrarea unui copil într-un program de terapie. Însă nu uitați că acest lucru se bazează în primul rând pe implicarea membrilor familiei, terapeuții reprezentând un suport în implementarea și desfășurarea programului.   Începerea folosirii toaletei este necesară atât pentru creșterea calității vieții copilului și a membrilor familiei cât și pentru  facilitarea integrării copilului în colectivitate.

Când începem training-ul? De cele mai multe ori părinții sunt tentați să înceapă mult prea devreme folosirea toaletei, influențați și de opinia altora, de constrângerile societății, de “rușinea publică”. În cazul copiilor cu diferite tulburări, părinții sunt tentați să amâne prea mult, deoarece copilul nu are dezvoltat limbajul, nu știe cum să îl “învețe”, pierzând momentul oportun pentru începerea training-ului. Sunt lucruri mult mai importante ce trebuie luate în considerare. Unul dintre acestea este să așteptați până când copilul este pregatit sau, în celălalt caz, să nu cedați impulsului de a grăbi acest lucru.  Vârsta medie la care copiii învață să folosească toaleta este de 2 ani, însă unii dintre ei sunt pregătiți mai devreme iar alții mai târziu.  Alte indicii poate mai importante decât vârsta copilului sunt:

  • nivelul de dezvoltare să corespundă vârstei cronologice;
  • este cooperant atât cu părinții cât și cu echipa terapeutică;
  • își controlează mușchii responsabili cu eliminarea și rămâne uscat mai mult de 60-90 minute;
  • conștientizează senzația de ud/murdar și este deranjat de acest lucru (își trage în jos scutecul/chiloții);
  • este familiarizat / acceptă să stea pe oliță/toaletă.

Ce facem dupa începerea training-ului? Primul pas este să avem răbdare. Apoi,

se recomandă întocmirea unui orar, pentru a vedea timpul la care copilul urinează (chiar

dacă folosește toaleta sau are accidente). De asemenea, pentru a crește motivația copilului de a urina/defeca se utilizează recompensarea acestuia atunci când folosește toaleta. Nu uitați, această recompensă este folosită strict pentru programul de toaletă, evitați să o oferiți în alte momente ale zilei.

            Sfaturi de urmat:

  • nu forțați copilul să stea pe toaletă dacă nu dorește;
  • oferiți-i o activitate plăcută cât timp stă pe toaletă (joc, jucărie, etc.), dar NU confundați cu recompense;
  • lăudați copilul chiar dacă nu a făcut; faptul că stă pe toaletă e totuși un progres;
  • pe cât se poate, învățați copilul să stea direct pe toaletă prin folosirea unui reductor; astfel evitați un nou program de învățare, respectiv de trecere de la oliță la toaletă;
  • și poate cel mai important sfat: DACĂ AȚI HOTĂRÂT ÎNCEPEREA PROGRAMULUI DE TOALETĂ, NU MAI FOLOSIȚI PAMPERS ÎN NICIUN MOMENT AL ZILEI, EXCEPTÂND PERIOADA DE SOMN !!!
  • o bună colaborare între părinți – terapeut și alte persoane implicate în creșterea și educarea copilului, prin urmarea aceluiași program de toaletă va crește șansele de reușită.

Training-ul de toaletă este un proces de durată, în funcție de particularitățile fiecărui copil, comportamentul și reacțiile acestuia reprezentând cel mai bun indicator în conștientizarea momentului în care copilul este pregătit pentru acest pas.

Serviciul de Terapie Comportamentală Intensivă

Centrul Delfinul Bacău

Share

Trimiteti un comentariu, va multumim!



Parteneri

www.mamica.ro

NRCC